Designa en roman med Snöflingemetoden.

Text nedan är en ungefärlig översättning från Randy Ingermansons egen hemsida, Advanced Fiction Writing. Översättning Stellan Ekman

 

Att skriva en roman är enkelt, att skriva en bra roman är däremot svårare. Det är bara så det är. Om det vore lätt skulle vi alla skriva bästsäljande och prisbelönta böcker. Ärligt talat, det finns tusentals människor där ute som kan berätta för dig hur man skriver en roman och det finns lika många metoder. Den bästa metoden för dig är den som fungerar (för dig).

 

I den här artikeln, skulle jag vilja dela med dig vad som fungerar för mig. Jag har publicerat sex romaner och har mottagit ett dussin utmärkelser för mitt skrivande. Jag håller föreläsningar i konsten att skriva på olika författarkonferenser hela tiden. En av mina mest populära föreläsningar är den om hur man skriver en roman med hjälp av: "Snöflingemetoden” (The Snowflake Method).

 

Denna sida: ( http://www.advancedfictionwriting.com/articles/snowflake-method/) är den mest populära på min hemsida med över tusen sidvisningar per dag - då förstår du säkert att många människor tycker att den är användbar.

Men det tycker kanske inte du? Men det är okey med mig. Kolla in den, och se om där finns någonting som kan fungera för dig och strunta i resten. Om den får dig att vilja spy, bara lugn, jag lovar att inte bli förnärmad. Alla författare är olika. Om min metod kickar igång dig så är jag nöjd. Jag har gjort det bästa jag kunnat för att organisera saker och ting men det är du som har sista ordet när det gäller vad som fungerar för dig. Kom ihåg: ha kul…. och skriv din roman!

 

Vikten av Design

 

Bra historier kommer inte av sig själv, de är noggrant utformade. Du kan skissa på dina idéer både före och efter att du skrivit din roman. Jag har provat på bägge sätten och jag är övertygad om att det första är snabbare och leder till ett bättre resultat. Att formge en roman är hårt arbete, så det är viktigt att hitta ett rättesnöre tidigt. Denna artikel kommer att ge dig ett kraftfullt verktyg (metafor) för att styra din formgivning.

 

Vår grundläggande fråga är: Hur sätter man ihop en roman?

Under ett antal år arbetade jag som mjukvaruutvecklare och programmerare och designade stora mjukvaruprojekt. Jag skriver romaner på samma sätt som jag skriver programvara, genom att använda mig av snöflinge-metaforen.

OK, undrar du - vad menas med snöflinga metafor?

Innan du går vidare, ta en titt på denna coola webbplats (http://math.rice.edu/~lanius/frac/koch/koch.html).

 

 

Berätta det inte för någon, men detta är ett viktigt matematiskt objekt som har studerats ingående (på denna sida illustrerad i högermarginalen). För våra syften, det är bara en häftig skiss av en snöflinga. Om du rullar ner på samma webbsida lite, ser du en ruta med en stor triangel i och pilar under. Om du trycker på högerpilen upprepade gånger, ser du de steg som används för att skapa en snöflinga. Det ser inte mycket ut som en snöflinga i början, men efter några steg (klick), börjar det ser mer och mer som en, tills mönstret är fullbordat.

 

 

Jag hävdar att det är så här du utformar en roman - du börja i liten skala och sedan bygger du upp saker tills det ser ut som en berättelse. En del av detta är kreativt arbete och det kan jag inte lära dig, inte här i alla fall. Däremot att hantera din kreativitet - att få det organiserat till en välstrukturerad roman. Det är vad jag skulle vilja lära dig här.

 

Om du är som de flesta människor så spenderar du lång tid att tänka på din roman innan du börjar skriva. Du gör förmodligen efterforskningar och dagdrömmer om hur historien kommer att fungera, du kläcker idéer och börjar höra röster från olika karaktärer. Du funderar på vad boken handlar om – det djupa temat. Detta är en viktig del av varje bok som jag kallar "kompostering". Det är en grundläggande process och varje författare gör det annorlunda.

Jag antar att du redan vet hur du skall göra för att bearbeta alla fantastiska idéer till din story och att du redan har en berättelse så gott som färdigknådad i ditt huvud och att du är redo att sätta dig vid datorn och skriva ner din roman.

 

 

Designkonstens tio steg.

 

Men innan du börjar skriva, måste du strukturera ditt arbete. Du behöver dokumentera och organisera alla dessa underbara idéer på ett användbart sätt. Varför? Eftersom minnet kan svika och det förmodligen finns en del hål i din berättelse - hål som du behöver fylla i innan du börjar skriva din roman. Du behöver ett designdokument. Och du behöver skapa det för att finna ett tillvägagångssätt som inte dödar din önskan att faktiskt skriva din berättelse. Här är mitt tiostegsprogram för att skriva ett designdokument. Jag använder den här metoden för att skriva mina romaner, och jag hoppas att det kommer att hjälpa dig.

 

 

Steg 1) Ta en timme för att skriva ner en kort sammanfattande mening om din roman. Ungefär så här: "En skurkaktig fysiker reser tillbaka i tiden för att döda aposteln Paulus." (Detta är sammanfattningen av min första roman, Överträdelse.) Meningen kommer att tjäna som ett tio sekunders försäljningsverktyg. Detta är den stora bilden, den motsvarar den första triangeln i snöflinge-illustrationen.

När du senare skriver din bokframställan, bör denna mening finnas med mycket tidigt. Det är ”hooken” som kommer att sälja boken till redaktören, till utskottet, säljkåren, till bokhandeln och i slutändan till läsarna. Så se till att den blir bra.

Några tips om vad som gör en bra mening:

 

• Kortare är bättre. Helst färre än 15 ord.

• Inga namn, tack! Hellre "en handikappad trapets artist" än "Jane Doe".

• Knyt ihop helheten och den personliga bilden. Vilken karaktär har mest att förlora i din historia? Och vad vill han eller hon vinna?

• Läs enradiga ”Blurbs” på New York Times bästsäljarlista för att lära dig hur det skall se ut. Att utforma en-meningsbeskrivningar är en konstform.

 

 

Steg 2) Ta en timme på dig för att expandera din mening till ett stycke som beskriver historien, de största katastroferna och slutet av romanen.

Detta är den analoga (2a) andra etappen av snöflingan. Jag tycker om att strukturera en berättelse som "tre katastrofer och ett slut" (dvs fyra delar). Var och en av delarna, (katastroferna och slutet) tar en fjärdedel var av boken. Jag vet inte om detta är den idealiska strukturen, det är bara min personliga smak.

 

Om du tror på tre-delars strukturen, där den första katastrof motsvarar slutet av del 1. Den andra katastrofen mittpunkten i del 2. Och den tredje katastrofen, slutet av del 2, och där upplösningen knyts samman i del 3. Det är OK att den första katastrofen orsakas av yttre omständigheter, men jag tror att den andra och tredje katastrofen bör orsakas av huvudpersonens försök att "fixa saker", men att det inte går som det är tänkt, saker och ting blir bara värre och värre.

 

Du kan också använda detta stycke i ditt förslag. Helst skall stycket bestå av fem meningar. En mening skall ge bakgrunden och historiens upplägg. Sedan en mening var för dina tre katastrofer. Den sista meningen berättar slutet. Förväxla inte denna punkt med baksidans omslag. Detta stycke skall sammanfatta hela historien. Baksidan av boken bör bara sammanfatta den första fjärdedelen av historien.

 

 

Steg 3) Ovanstående ger dig en översiktsbild av din roman. Nu behöver du något liknande för var och en av dina karaktärers. Dina karaktärer är den viktigaste delen av din roman, och den noggrannhet och tid du investerar i dem kommer att löna sig tiofaldigt när du börjar skriva. ta För var och en av dina huvudkaraktärer, ta en timme på dig och skriv en sida som sammanfattar:

 

• Karaktärens namn

• En sammanfattande mening av karaktärens (intrig/story-line)

• Karaktärens motivation (vad han / hon vill abstrakt?)

• Karaktärens mål (vad han / hon vill konkret?)

• Karaktärens konflikt (vad hindrar honom / henne från att nå sitt mål?)

• Karaktärens uppenbarelse (vad han / hon kommer att lära sig, hur han / hon kommer förändras?

• Ett sammanfattande stycke av karaktärens (intrig/story-line)

 

 

En viktig punkt: Du kanske upptäcker att du behöver gå tillbaka och ändra din sammanfattande mening eller ditt sammanfattande stycke?

Varsågod! Det är bra, det innebär att dina karaktärer lär dig saker om din berättelse. Det är alltid okej att i något skede av designprocessen gå tillbaka och revidera tidigare skeden. I själva verket är det inte bara okej, det är oundvikligt. Och det är bra. Eventuella ändringar du gör nu är ändringar du inte behöver göra senare i ett otympligt manuskript på fyrahundra sidor.

 

En annan viktig punkt: Det behöver inte vara perfekt. Syftet med varje steg i designprocessen är att avancera till nästa steg. Upprätthåll din drivkraft! (Ditt Forward-Momentum) Du kan alltid komma tillbaka senare och fixa det där när du förstår historien bättre. Du kommer att göra det med, om du inte är mycket smartare än mig.

 

 

Steg 4) Vid det här laget bör du ha en god uppfattning om den storskaliga strukturen på din roman, och du bara har tillbringat en dag eller två. Tja, helt ärligt, du kan ha tillbringat så mycket som en vecka, men det spelar ingen roll. Om historien har brister, vet du det vid det här laget. Och det är bättre att komma på det nu än efter att ha investerat 500 timmar i ett trevande första utkast. Så nu är det bara att fortsätta utvidga historien. Investera några timmar på att förvandla var och en av dina sammanfattande meningar till hela stycken. Alla utom det sista stycket bör sluta i en katastrof. Det sista stycket bör tala om hur boken slutar.

Detta är mycket roligt, och i slutändan har du ett ganska hyfsat skelett av din roman. Det är okej om du inte kan få med allt på en sida. Det viktiga är att du vaskar fram idéer som kommer att ingå in din berättelse, att du utökar konflikten. Vid det här laget bör du ha en sammanfattning (synopsis) som lämpar sig för ett förslag, även om det finns ett bättre alternativ…

 

Steg 5) Ta en dag eller två till att skriva en sida som beskriver varje större karaktär och en halv sida om övriga viktiga karaktärer. Dessa "karaktärssamanställningar" ska berätta historien ur var och en av karaktärernas synvinkel. Som alltid, gå gärna tillbaka till tidigare steg och göra ändringar allteftersom du lär dig nya coola saker om dina karaktärer. Jag brukar njuta som mest av detta steg i processen, och på sistone har jag presenterat den resulterande "karaktärs sammanställningen" i mitt förslag i stället för den handlingsbaserade översikten. Redaktörer älskar karaktärssammanställningar, eftersom redaktörer älskar karaktärsbaserade berättelser.

 

 

Steg 6) Vid det här laget har du en gedigen historia och flera förgreningar att arbeta efter, en för varje karaktär. Nu - ta en vecka på dig att utvidga din roman-intrig (synopsis) från en sida till fyra sidor.

Den här gången skall du utvidga varje stycke från steg fyra till en hel sida. Det är skitkul, eftersom du arbetar fram den övergripande logiken av historien och utvecklar strategiska beslut. Här kommer du definitivt vilja gå tillbaka och fixa saker i de tidigare stegen allteftersom du får en större inblick i historien och nya härliga idéer kickar in.

 

 

Steg 7) Ta en vecka och utöka dina karaktärsbeskrivningar till fullfjädrade detaljrika framställningar som berättar allt som går att veta om varje karaktär. De vanliga sakerna som: födelsedatum, beskrivning, historia, motivation, mål, etc. Glöm inte det viktigaste: hur kommer karaktären förändras i slutet av romanen? Detta är en expansion av ditt arbete i steg (3), som kommer att lära dig mycket om dina karaktärer. Du kommer antagligen gå tillbaka och ändra i steg (1-6) allteftersom som dina karaktärer blir levande för dig och börja ställa krav. Detta är bra - bra fiction är karaktärsdriven. Ta så mycket tid som du behöver för att göra detta, eftersom du bara sparar tid nedströms.

När du är klar med den här processen (det kan ta en hel månad av hård ansträngning att ta sig hit), har du det mesta du behöver för att skriva en propå. Det vill säga, om du är en publicerad författare kan du skriva en propå nu och sälja din roman redan innan du skrivit den. Om du ännu inte är publicerad, så måste du skriva hela din roman först. Nej, det är inte rättvist, men livet är inte rättvist och författarens värld är inte heller särskilt rättvis.

 

Steg 8) Du kanske väljer att ta en paus här i väntan på att boken skall sälja? Men betänk detta! Vid något tillfälle måste du faktiskt skriva din roman. Innan du gör det, så finns det ett par saker du kan göra för att underlätta arbetet med det första traumatiska utkastet. Det första du behöver göra är att ta din fyra sidors synopsis och skapa en lista över alla scener som du behöver för att förvandla historien till en roman. Och det enklaste sättet att skapa denna lista är. . . med ett tabelldokument/kalkyleringsprogram (spreadsheet).

 

Av någon anledning, är detta skrämmande för många författare. Ohh, Ve och fasa! Hantera det. Du har lärt dig att använda en ordbehandlare. Kalkylblad är lättare. Du behöver göra en lista över olika scener, och kalkylblad uppfanns för att göra listor. Om du behöver handledning, köp en bok. Det finns tusentals böcker i ämnet där ute, och en av dem kommer att fungera för dig. Det bör inte ta dig mer än en dag för att lära dig vad du behöver veta. Det kommer att vara den mest värdefulla dag du någonsin investerat i. Bara gör det!

 

Spalta upp de scener som framträder ur ditt fyr-sidiga intrigblad. Skapa en rad för varje scen. Lista dina karaktärers olika synpunkter / perspektiv. I en bredare spalt, berätta vad som händer. Om du vill snitsa till det, lägg till fler kolumner som talar om hur många sidor du tror det behövs för att skriva scenen. Ett översiktsblad (spreadsheet) är perfekt, eftersom du får en snabb överblick över hela handlingen, och det är lätt att flytta runt scener för att ordna saker.

 

Mina översiktsblad brukar landa på mer än 100 rader för varje scen av romanen. Allteftersom jag utvecklar min berättelse brukar jag göra nya versioner av mitt (spreadsheet). Detta är oerhört värdefullt för att analysera en berättelse. Det kan ta en vecka för att skapa ett bra översiktsdokument. När du är klar, kan du lägga till en ny kolumn för kapitelnummer och tilldela ett kapitel för varje scen.

 

 

Steg 9) (Frivilligt. Jag gör inte det här steget längre.) Växla tillbaka till ditt ordbehandlingsprogram och börja skriva en utförlig beskrivning av historien. Expandera varje rad i ditt (spreadsheet) till ett flerradigt stycke som beskriver scenen. Släng in alla coola dialoger du kommit på och bena ut den grundläggande konflikten. Om det inte finns någon konflikt, bör du antingen lägga till en, eller dumpa scenen.

 

Jag brukade skriva en eller två sidor per kapitel, och jag började varje kapitel på en ny sida. Sedan skrev jag ut alltsammans på lösa blad så att jag lätt kunde flytta runt mina kapitel eller revidera dem utan att inkräkta på övriga kapitel. Denna process tog vanligtvis en vecka och slutresultatet blev ofta ett massivt 50-sidorsdokument som jag reviderade (märkte med rödpenna) allteftersom jag skrev det första utkastet. Alla mina goda idéer som poppade upp när jag vaknade på morgonen lade jag till för hand i marginalen på detta dokument.

Detta är ett ganska smärtfritt sätt att skriva det fruktade detaljerade översiktsdokument (synopsis) som alla författare verkar hata, men det är faktiskt roligt, om du har gjort steg (1) till (8) först. När jag gjorde det här steget brukade jag aldrig visa det för någon, minst av allt för en redaktör - det var bara för mig. Jag såg det som en prototyp till mitt första utkast. Föreställ dig att skriva ett första utkast på en vecka! Ja, du kan också göra det, och det är mödan värt. Men jag ska vara ärlig, jag känner inte att jag behöver det här steget längre, så jag gör det inte numera.

 

 

Steg 10) När du har kommit så här långt är det bara att sätta igång att knacka ner det där första utkastet av din roman. Du kommer bli överraskad hur snabbt din historia flyger ut ur fingrarna. Jag har sett författare tredubbla sin skrivhastighet, samtidigt som de producerar bättre kvalitet i sitt första utkast än de brukar nå upp till i sitt tredje.

 

Du kanske tror att all kreativitet knådats ur historien vid det här laget. Så är det inte, det vill säga om du inte överdrev ditt förarbete när du gjorde din ”snöflinga”.

Detta är den roliga delen eftersom det finns många småskaliga logiska problem att brottas med. Hur skall hjälten komma ur trädet omgiven av alligatorer och rädda Heroine som är i den brinnande roddbåten? Det är dags att räkna ut det nu! Men det är roligt eftersom du redan känner till hur den storskaliga strukturen av romanen fungerar. Du behöver bara lösa ett begränsat antal problem, det gör att du kan skriva relativt snabbt.

 

Detta steg är otroligt roligt och spännande. Jag har hört många (fiction) författare klagar om hur svårt det första utkastet är. Det beror på att de inte har någon aning om vad som kommer härnäst. Jösses! Livet är för kort för att skriva på det sättet! Det finns ingen anledning att spendera 500 timmar att skriva ett första trevande utkast av din roman när du kan skriva ett gediget dito på 150 timmar. Lägg till de 100 timmar du spenderat på ditt designdokument och du ligger ändå rejält på plus tidsmässigt.

 

Ungefär halvvägs genom ett första utkast brukar jag ta en paus och fixa bristerna i mina designdokument. Ja, designdokumenten är inte perfekta. Det är som det skall vara. Designdokumenten är inte gjutna i betong, de är en levande uppsättning dokument som växer allteftersom du utvecklar din roman. Om du gör jobbet rätt så kommer du skratta åt hur amatörmässigt dina första designdokument var. Och du kommer att bli imponerad över hur innehållsrik och djup din berättelse har blivit.

 

Under årens lopp har jag lärt ut snowflake-metoden till hundratals författare vid olika konferenser. Jag har också haft den här artikeln publiceras på min hemsida under en lång tid, och sidan har i skrivande stund fått över 2 400 000 träffar. Jag har fått återkoppling från många författare. Vissa älskar Snowflake; andra inte. Min inställning är att om det fungerar för dig, använda den. Om bara vissa utvalda delar fungerar,, använda dessa. Jag skriver mina egna romaner med hjälp av snowflake-metoden. Tro inget annat - det ligger en hel del jobb bakom. Under en lång tid använde jag Microsoft Word för att skriva texterna och Microsofts Excel för att hantera listan med scener. Tyvärr så kan inget av dessa program hantera den bakomliggande strukturen när det kommer till fiktion. Slutligen insåg jag att det skulle vara mycket enklare att arbeta om programmen har utformats speciellt för skönlitteratur.

 

Så en dag bestämde jag att skapa ett program. Jag ville ha något som skulle automatisera varje steg som skulle kunna automatiseras. Resultatet blev en kommersiell mjukvara jag kallar Snowflake Pro . Det gör mitt egna ”Snowflaking” otroligt lättare, och nu gör det samma sak för zillioner andra författare.

 

 

Vill du veta mer om Randys Snowflake Pro, besök Randys hemsida här.

 

Nedan ett mönster som kallas en snöflinge fraktal.

De första stegen ser ut så som visas ovan

(fyra små figurer)

Besök min spelsida.

Stryktipset spelförslag Klicka här!

Besök min spelsida.

Stryktipset spelförslag Klicka här!

Rädda ditt skrivprojekt!

 

Systematisera ditt arbete med Randy Ingemansons Snowflake-metod. Skapa genuina karaktärer.

 

Börja med ett skelett, bygg på med senor, kött och blod, fyll på med verklighetstrogna karaktärsdrag. Det är roligt och intressant. Behåll ditt Forward Momentum.